5 veelgemaakte fouten bij de aankoop van een machine

Voor de aankoop van je nieuwe machine ga je niet over één nacht ijs. En toch lezen we nog vaak dat bedrijven na levering van hun nieuwste paradepaardje ontgoocheld achterblijven. De machine blijkt al bij al toch niet zo gebruiksvriendelijk of voldoet niet aan de verwachtingen. Wij zetten 5 veelgemaakte fouten voor je op een rij. Zo vermijd jij in de toekomst een koude douche bij je volgende aankoop.

  1. Geen duidelijk doel
  2. Niet getest
  3. Vergeten tellen
  4. Foute componenten
  5. Prijs boven service

Geen duidelijk doel

In al je enthousiasme vraag je offertes aan bij verschillende leveranciers. Aangezien je al jaren met ze samenwerkt, ga je ervan uit dat ze je werkwijze en vereisten wel kennen. Opgelet! Wat voor jou en je operatoren vanzelfsprekend is, is dat voor anderen niet. Jullie werken dagelijks met de machines en kennen alle pro’s & contra’s. Belangrijk is dat je alle details deelt met de machinebouwer. Neem de tijd om samen duidelijke doelen te stellen en alle eigenschappen van de machine op te lijsten in een lastenboek. Zo’n lastenboek geeft de machinebouwer een houvast bij het ontwerp en de bouw, zo vermijd je vergissingen en discussies. Op deze manier krijg jij de machine of de robot die je productie boost. Win-win.

Niet getest

Knap ontwerp… op papier. Is dat in werkelijkheid ook wel zo? Doet de machine effectief wat de vertegenwoordiger beweert dat ze kan? Er is maar één manier om daarachter te komen. Uitvoerig testen. Durf dat te vragen aan de leverancier. Jullie hebben beiden baat bij een goed werkende machine of robot. Misschien investeerde een collega in een andere regio in dezelfde machine en kan je ze daar in werking zien. Beslist een bezoekje waard.

Vergeten tellen

“Mooi ontwerp, dat wel, maar euh, wat schuift dat?” Want een nieuwe machine of robot moet natuurlijk wel opbrengen, dat spreekt voor zich. Door vooraf een goede berekening te maken van de ROI (return on investment) weet je wat de machine effectief kan opbrengen voor je zaak en of het de investering waard is.

Foute componenten

Machine aangekocht. Check. Daar stopt het echter niet. Je wil natuurlijk dat je nieuwe machine of robot zo lang mogelijk meegaat. En liefst nog zonder stilstand. Want stilstand kost geld. Dat doe je door vanaf dag 1 te investeren in de juiste componenten. Kwaliteit boven kwantiteit. De juiste sturing, de gepaste software en correcte onderdelen zijn van goudwaarde. Wat heb je aan een goedkope, exotische PLC die elke maand uitvalt en waar slechts enkele dure technici aan kunnen werken… Beter kies je voor A-merken met lokale, betrouwbare leveranciers die gangbare wisselstukken op stock hebben. Zij depanneren je vaak à la minute. Service verzekerd en financiële kater vermeden.

Prijs boven service

Ons laatste punt sluit naadloos aan bij bovenstaande. Nog al te vaak wordt het prijskaartje boven de service geplaatst. En dan hebben we het niet alleen over levering en bijhorende scholing van je medewerkers. Ook excellente dienst na verkoop zijn een meerwaarde. Efficiënt oplossen van foutmeldingen en bereikbaarheid buiten kantooruren zijn maar enkele zaken die het verschil maken. Die extra s(mile), that’s where we come in, van Promation. Wij zijn meer dan een leverancier. We zijn je betrouwbare partner als het gaat om machines en robots.